Exotiska växter i Skandinavien

Vinteren kom tidlig i år. *LINK* *PIC*

Jeg må sige at jeg blev lidt overrasket over hvor meget sne og kulde der er kommet her på Vassøy de sidste dage. Som I ser på billederne er der kommet en del sne og i nat frøs det hele 4 grader. Huset til min store Codyline har jeg ikke fået færdig så jeg er lidt nervøs for den. Har måttet bruge varmekabel og har i tillæg viklet en stor dyne rundt toppen af planten. Håber det redder den fra dette farlige vejr med skiftevis tøvejr om dagen og frost om natten.

Photobucket
Min store Cordyline med et halvfærdigt hus rundt sig.

Photobucket
Har ikke noget tæppe som er så stort det kan nå rundt alle fire kroner på Cordylinen så der er åbent ud flere steder. Tænker på at binde kronerne sammen bare her de dage hvor der er ekstremt koldt for da kan jeg dække alle med dynen. Tror I det er et problem at binde bladene sammen sålænge der bare er tale om nogle få dage? Ved godt at Cordyline ikke har godt af at have bladene bundet sammen over længere perioder.

Photobucket
Min Cordyline som den ser ud om sommeren...

Photobucket
Lille Tracy som klare sig fint uden vinterdækning.

Photobucket

Photobucket
Lille grøn Cordyline hvor bladene er samlet og pakket ind inderst med bobleplast og yderst et tæppe. Pakkede den ind sådan torsdag da sneen kom og planlægger den skal stå sådan til tirsdag hvor "varmen" og det normalte vejr for årstiden skal komme tilbage. Har ikke pakket planten ind med plastik yderst da der ikke meldes om nogen nedbør. Nogle meninger om den løsning for Cordyline når der er tale om så få dage?

Photobucket

Photobucket

Photobucket
Til højre for min garage ses så vidt den vinderdækkede Tracy. wagnerianus.

Photobucket
Stemningsbillede fra den lille ø som ligger udenfor mit hus.

Photobucket
Billede af lastskib som glider forbi i fjorden. Her var indstillingen på kameraet naturlig belysning med lang lukketide så derfor blev billedet mørkt da billedet er taget sidst i solnedgangen i dag.

Photobucket
"Hurtig båten" på vej ud fra Lindøy med sneklædte fjelde i baggrunden.

Photobucket

Photobucket

Photobucket
Minder fra en varm og tør sommer. Denne enebær busk klarte som mange andre buske og træ her på Vassøy ikke den ekstreme tørke vi oplevede her i juni/juli. Problemet for mange buske her på Vassøy og andre steder i Norge er at de har rødderne i små sprækker med lidt jord som let tørre ud for vand.

Photobucket
Var på gåtur rundt Vassøy langs vandet i dag med min hund Kira. Flere steder lå der is som her på billedet. Det gjorde gåturen til et halssprækkende forsøg at gå langs vandet. Glider man her, ja så ender men på grund af det stejle fjeld i det kolde havvand :(

Photobucket
Statoil snemanden afslutter denne billed kavalkade fra søndag den 23. november 2008.

Inlägg i den här diskussionstråden: