Exotiska växter i Skandinavien

Quercus rysophylla *LINK* *PIC*
Som svar till: Palmetræf 2008 *LINK* *PIC* ()

För er som fick plantor av Quercus rysophylla så kan det kanske vara intressant att veta lite mer om den här ekarten från nordöstra Mexico. Korrekt stavning är Q. rysophylla, inte Q. rhysophylla eller Q. risophylla. Den tillhör undersläktet Erythrobalanus (syn. Lobatae) och räknas alltså som en 'Red Oak'. Den är städsegrön men har ganska stora blad, vilket gör att bladen nog kan ha svårt att klara sig hela vintern i vårt klimat. Jag gissar att den kommer att uppföra sig ungefär som Q. × turneri och ofta tappa en del blad under vintern eller våren i vårt klimat. Det återstår naturligtvis att se.
Quercus rysophylla

Den variant som är lättast att få tag på i Europa är Quercus rysophylla 'Maya'. Det är en selekterad variant som förökas med ympning. Det är dock knappast någon korsning som vissa hävdar. Jag har sett tillräckligt många exemplar av Q. rysophylla för att kunna säga att exemplaret som vi såg i Botanisk Have knappast var någon korsning. Det är den Nederländska plantskolan Biloba som har odlat fram varianten:
Quercus rysophylla 'Maya'

Här kan man se bilder som tycks vara tagna under vintern. Bladverket ser något glest ut:
Quercus rysophylla 'Maya'

I det tyska diskussionsforumet Exoten und Garten har Quercus rysophylla ofta omnämnts:
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla
Quercus rysophylla

Här är en av mina egna bilder på bladverket hos ett exemplar i Dallas, Texas:

Här är hela trädet:


Inlägg i den här diskussionstråden: