Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Jubaea chilensis
Som svar till: Svar: Jubaea chilensis ()

Hej Jerker,
Jag tycker det låter jättespännande att testa en Jubaea i Sverige, och då inte minst i Gävle. Jag har själv provat Jubaea utomhus 2 gånger och haft Jubaea i kruka de senaste 4 åren. Har följande erfarenheter.
En 70-80 cm Jubaea är ganska vek i Sverige, mina började ge upp vid -8C och vid -12C så var de helt utom räddning. Jämför jag med Trachy så var mina lika härdiga som små trachysar som just börjar få stam. Köper du en stammad Jubaea så är den säkert härdigare, men de första 3 vintrarna innan plantan etablerat sig så är de naturligtvis inte i lika bra skick och tåliga som etablerade exemplar. Stora etablerade exemplar skall ha klarat -18C, men då också med mycker varmare och längre somrar som hjälper palmen att rusta för vintern.
I kruka för mina Jubaea in tynande tillvaro, de nya bladen blir faktiskt mindre för varje säsong. Ändå tycker jag att krukan är väldigt stor. Under somrarna växer de inte mkt utomhus alls, och verkar vara känslig för näringsbrist och fuktig jord. Jag vet faktiskt inte hur torr jord den har i sina hemtrakter.

Test i England är väldigt lovande. I jämförelse med Butia Capitata, så växer Jubaea tidigare på våren, dvs vid lägre temperaturer och längre in på hösten. Butian börjar växa bra över 20C och växer då snabbare än Jubaean. På det hela taget över en växtsäsong så brukar det ändå vara Butian som segrar.

Jag tänkte planera ut en av mina Jubaeor nästa sommar, eftersom den ändå inte funkar bra i kruka, på vinst och förlust. Och jag kommer skydda den så att den inte ser mer än -8C första vintern, oavsett hur härdig den ändå är...

Om du köper en ståtlig Jubaea, spendera då några hundralappar på att bygga en termostat för växthuset/skyddet du kommer behöva och styr temperaturen så det inte blir för kallt.

Lycka till, Robert

Inlägg i den här diskussionstråden: