Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Vindruvor
Som svar till: Vindruvor ()

Hei Johan
Ønsker du druer til vinfremstilling eller til spisebruk?
Det er absolutt ikke vanskelig å ha druer utendørs, ja faktisk er det ikke spesielt eksotisk lengre her i Norden ettersom fler og fler får øye på de muligheter som vindruedyrkning gir. Jeg har hadd gode erfaringer med sorten "Muscat bleau" som er til spisebruk. Den er en blå drue som står seg fint opp av en hvit eller lys vegg. Den står best opp av en sørvendt vegg men klarer seg også fint opp av en vegg som vender mot vest eller øst. Den kan vokse i all skalgs jord, bare du gir gjødsel og vann jevnlig i sommerhalvåret.

Muscat bleau er nevnt i Jens Michael Gundersens bok "Eksotiske planter - nye ideer til din have". Gundersen er en av Danmarks mest erfarne dyrkere av tropiske planter i hagen og den kan jeg anbefale deg, dere svenskere forstår vel dansk hvis dere forstår mitt norsk :)

Gundersen nevner også sortene "Nero" og "Phonix". Ved beskrivelsen av "Phonix" skriver Gundersen sitat: "Phonix er en grøn drue med dejlige tyndskallede druer, med fast kød og let muscat-smag. Den modner bedst på en mur, men kan også dyrkes på friland eller på en pergola. Ligeledes en meget sund sort, der kræver minimal sprøtning".

Jens Michael Gundersen er i tillegg til de eksotiske planter en av Danmarks få vinbonder og han har skrevet boken "Vinavl i Danmark" og "Druer i danske haver". Især den siste bok kan jeg anbefale deg men den har vært utsolgt fra forlaget da den ble en kjempe suksee da den utkom i 2003. Du kan prøve å sjekke, kanskje den igjen har blitt trykt på ny. Er den det kan du kjøpe den i en av de mange danske bokshopper på internettet.

Held og lykke med din pergola, håper mitt svar halp deg litt....
Teddy Lykke Bisgaard

Inlägg i den här diskussionstråden: