Exotiska växter i Skandinavien

Förmodligen bra härdighet
Som svar till: Svar: Trachy frön i GBG ()

Hej Joel,

Låt oss se om de hinner mogna av. Jag hör av mig när jag ser resultaten.
Många tror att härdigheten hos fröer beror på moderplantans uppvisade härdighet. Säkerligen är härdigheten mellan fröer från samma skörd olika, sannorlikt normalfördelad. Förmodligen är fröer från en moderplanta med sämre härdighet, mindre härdiga, men samtidigt normalfördelade - så om man har tur skulle man kunna få ett antal härdigare fröer från den mindre härdiga trachyn än normal fröet från den härdigare.
Över åren har jag haft ett antal trachies, som har uppvisat olika härdigheter, ifrån exemplar som dött vid -12 till moderplantan som nu bär frukt som klarat -22C oskyddad, dock mer 90% avlövning. Tyvärr vet jag inte hur mkt slutsatser man kan dra utav detta eftersom de trachies som dog vid -12C förmodligen inte uppnått full härdighet alternativt ej acklimatiserat sig fullständigt. Samtliga dessa dog mellan första och tredje vintern. Samtidigt har jag ockå små trachies som utan bladskador klarat -15C, första vintern. Den senaste trachyn jag planterade, med ursprung Spanien verkar inte lika härdig, men den blommade inte heller i år, så jag kan utesluta dålig gen från denna.

Det ultimata för att få fram superhärdiga trachies skulle vara att så alla fröerna och låta vintrarna filtrera ut de härdigare exemplaren. Jag är mycket nyfiken på hur mina fröer, som förhoppningsvis är vitala och kan bli fröplantor står sig mot Bulgaria. Två av tio dog förra vintern (-15C) stående oskyddade i kruka.

Bifogad länk visar hur moderplantan såg ut efter -22C. Trachyn till höger (hanplanta) var helt intakt pga enkel svepning och utan artifiell värme.
http://home-and-garden.webshots.com/photo/1069982118042217235EHlbLJ

Inlägg i den här diskussionstråden: