Exotiska växter i Skandinavien

Rhapidophyllum i Göteborg *PIC*

Jag var tidigare i veckan i Göteborg och besökte då bland annat ett bostadsområde i Landala där Kjell Persson tidigare har planterat många exotiska växter. På senare år har andra personer haft om skötseln av växtligheten och en del växter har inte klarat sig eller tagits bort. Jag var framförallt intresserad av ifall den Rhapidophyllum hystrix (Needle Palm) som Kjell planterade fortfarande fanns kvar. Först hittade jag inte den och trodde att den inte längre var kvar. När jag letade en gång till hittade jag den äntligen vid en gavel mot söder. Den ser inte mycket ut för världen men den har, om jag inte har fel, vuxit där sedan 1992. Den har såvitt jag vet inte heller skyddats under vintrarna på senare år och har fått klara sig själv. Rhapidophyllum skjuter nya sidoskott efter hand och jag räknade till sju stycken "stammar" på den här plantan.

Det här visar att Rhapidophyllum inte är helt hopplös i Skandinavien på längre sikt men det visar också ungefär vad man kan förvänta sig i bästa fall. Plantan ser mycket ynklig ut jämfört med hur de brukar se ut i den amerikanska södern. En lika gammal Trachycarpus fortunei hade varit avsevärt mycket större och sett mycket bättre ut. Det är dock inte helt säkert att en Trachycarpus verkligen hade överlevt i Göteborg utan vinterskydd under samma tidsperiod.

Kjell, om du läser detta så får du gärna komma med kommentarer eller rättelser.


Inlägg i den här diskussionstråden: