Exotiska växter i Skandinavien

Till Leif beträffande Eucalyptus

Jag kommer ihåg att du tyckte att det var märkligt att jag kunnat hålla liv i min Eucalyptus debeuzevillei i åtta år på friland som jag berättade om för ett år sedan. Det visade sig efter att jagkollat i mina anteckningar att jag
planterade den redan 1997 så den har nu alltså klarat 11 år.
Jag kan bara komma fram till ett svar, att de plantor och frön som säljs oftast inte kommer från de kallaste områdena. Det är den ända rimliga förklaringen till att du haft svårt för attfå Eucalyptus att överleva då vintrarna i Ängelholm inte är fullt lika kalla som mina.
Jag köpte min planta av en kille som själv varit och samlat frö i Australien. Den härstammar från styvt 1700 meters höjd och han har varit noga med att endast
samla fröer från plantor som växte på de mest utsatta ställena. Jag köpte även en niphophila vars förälder växte påöver 2000 meter.
Tyvärr lyckades jag ta livet av den plantan genom att låta den torka ut för mycket innan den han hamna i jorden. Åtminstone teoretiskt borde den varit ännu härdigare.
Dessutom köpte jag en E.gunniii från 1100 meter höjd i Tasmanien. Den dog redan vid –16
grader under första vintern men den var å andra sidan väldigt liten när jag satt ut den.
Han som sålde plantorna hade själv exemplar av E.debeuzevillei, E. perriniana och E.gunnii som klarat –22 grader.
Jag kan också nämna att en kompis här i Torsås köpte en E.debeuzevillei samt en E.niphophi-
la från Drakenius för några år sedan och det visade sig direkt att den förstnämnda inte var så
härdig som min. E.niphophila var ännu sämre härdig och dog. Förmodligen var det vintern
2005/06 som tog livet av den.

Inlägg i den här diskussionstråden: