Exotiska växter i Skandinavien

Palmengarten i Frankfurt am Main *PIC*

PEfter att jag besökt Nizzagarten begav jag mig till Palmengarten som är Frankfurts botaniska trädgård. Visserligen är inte alla delar av trädgården så spännande men det finns ändå så mycket intressant som växer där att jag anser att det är en av de bättre botaniska trädgårdarna jag har besökt. Bilderna här är bara ett urval av vad som växer där men visar ändå en del av höjdpunkterna. Växthusen är är också mycket fina men jag visar bara det som växer på friland.

Precis som det bör växer det Trachycarpus framför den stora ingången till trädgården:

En stor blommande Albizia:

Det växer flera pinjeträd (Pinus pinea):

Det finns ett antal kungsmagnolior (Magnolia grandiflora):

Jag hittade en relativt stor korkek (Quercus suber) som måste ha vuxit där redan under de kalla vintrarna på 80-talet såvida den inte var ganska stor när den planterades.

Ingen tvekan om att det är en korkek:

Det växer en del Trachycarpus fortunei även inne i trädgården:

Jag hittade även en grupp Trachycarpus wagnerianus tillsammans med några andra palmarter. Längst fram till höger växer Serenoa repens och till vänster några Sabal minor. Bakom skymtar en Jubaea chilensis som dock står i en nergrävd kruka och förmodligen tas in på vintern.

Vid sidan av huset hittade jag några Rhapidophyllum hystrix:

En Eucalyptus, förmodligen E. perriniana:

En relativt stor stenek (Quercus ilex). Det är åtminstone den största stenek jag har sett i Tyskland.

Jag hittade även två exemplar av den lika städsegröna Quercus myrsinifolia. Här är det ena exemplaret:

Q. myrsinifolia tillhör det primitiva undersläktet Cyclobalanopsis, vilket ibland räknas som ett eget släkte. Bladen är egentligen inte alls särskilt eklika:

På flera håll i trädgården hittade jag exemplar av den nordamerikanska lagersläktingen Umbellularia californica:

Jag hittade flera smultronträd (Arbutus unedo)

och även en av de nordamerikanska släktingarna till smultronträdet, A. menziesii:

Klimatet i Frankfurt är gynnsamt för värmeälskande bambuarter. Här är stammar av Phyllostachys vivax 'Aureocaulis':

Jag hittade en del andra bambuarter som också var ganska storvuxna men vissa var tyvärr inte märkta med artnamn.

Vid ett café växer några gamla olivträd som troligen har planterats där på senare år:


Inlägg i den här diskussionstråden: