Exotiska växter i Skandinavien

Bilder från trädgården, bl.a. Albizia och M. grandiflora *PIC*

Hej!

Här kommer lite bilder från trädgården mellan Göteborg och Alingsås.

Albizia julibrissin ’Boubri’/’Ombrella’ Planterad i år. Står i upphöjd bädd mot berget i söderläge, mycket leca i jorden.




Albizia, Y.filamentosa, Agapanthus (planterad i år) och Poncirus (tre vintrar ute, växer mycket bra men har inte blommat)




Nyanlagt stenparti som ännu inte är färdigt. Här står bland annat Phoenix canariensis, Chamaerops humilis, P. granatum 'nana', Okänd yucca (filamentosa hyb. enl. säljaren), Y. gloriosa 'variegata, och Y. glauca.
Har även en Y. baccata och Y. arkansana som nog kommer planteras ut. Även en del Opuntia ska flyttas hit.



Försökshörnan, trädgårdens absolut varmaste plats. Från vänster: C. radicans (planterad i år), P. caerulea, P. incarnata (båda planterade i år)
P. granatum (tre vintrar ute tror jag, växer mycket bra.), P. granatum 'nana' (pl. i år), Oliv (planterad förra sommaren, klarat sig bra, fällt lite blad men växer nu fint och har blommat)
samt en liten lager som jag planterat i sommar.


Opuntia 'Hamburg', okänd opuntia och A. neomexicana (pl. i sommar) Längre till höger står en liten Cylindropuntia imbricata.

Min fina M. grandiflora 'Edith Bouge' som jag planterade i våras, växer riktigt bra tycker jag. Den står i en upphörd bädd mot öster men i ett mycket skyddat läge.




Detta var bara några av bilderna, fler kan laddas upp om intresse finns.


Hoppas ni har en bra sommar!

Mvh.
Frej

Inlägg i den här diskussionstråden: