Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Bilder av 30 forskjellige Hosta fra min hage.

Ja du får dem i alle størrelser fra small, medium, large til XL.
Small 20-40 cm
Medium 40-60 cm
Large 60-90 cm
Xl 90 cm+

Du kan nemt finde mange fine hosta i diverse lokale plantecentre og butikker hvor de er billigst at anskaffe sig. Ønsker du i tillæg nogle lidt mere specielle hosta så er www.hostadanmark.dk et fint sted at købe men her er planterne mindre og dyrere!

Store XL hosta er typer som Hosta Sagae (large/XL), Sum and substance (XL), Yellow river (XL), Fire and ice (XL), Domaine de Courson (XL), Green acres (XL) en mulighed men der er flere at vælge imellem.

Fordelen ved hosta er at de er ekstremt lette at have med at gøre, når de først er plantet passer de sig selv, en STOR fordel for en eksotisk haveinteressered :) En anden fordel er at de er let at dele hvis de bliver for store eller man ønsker at have hosta flere pladser i haven.
Eneste minus er at sneglene er vilde med hosta så har du mange snegle så vælg hosta med tykke blade. En anden ulempe, nå ja man bliver nemt ramt af samlermanien når det gælder hosta da der er så ekstremt mange at vælge imellem.

De blå og grønbladede hosta træder bedst i karakter og får den rigtige farve i skygge til let skygge mens de brogede og især de gulbladede hosta og dem som går fra grøn til helt gule på sensommeren trenger mere sol for at fuldføre den farverige forandring.

Sjovt du nevner det, jeg har tre bede hvor jeg skal have forskellige sasa bambus, og her har jeg præcis samme paln som dig, nemlig at kombinere bambus med hosta. Tror det bliver rigtig flot og eksotisk.

Lykke til med Hosta, du kan plante dem hele året bare der ikke er frost.....
Teddy

Inlägg i den här diskussionstråden: