Exotiska växter i Skandinavien

Medelhavsträdgård på svenska

Peter Englanders bok om att skapa medelhavskänsla på Österlen kom ut i våras, och nu har jag läst den. Kanske jag är fel person att recensera andra böcker som överlappar min egen, men dessa två böcker kompletterar nog varandra snarare än konkurrerar (iallafall innehållsmässigt), så jag gör ett försök.

Boken handlar främst om hur man skapar en medelhavskänsla i sin trädgård men även om Peters kärlek till regionen och hans resa från trädgårdsanalfabet, via hysterisk rosodlare till medelhavsivrare. En stor del av texten är intryck, känsla, och familjära anekdoter samt hårdgörande av ytor. Växter nämns också avslutningsvis.

Texten är lättläst och flyter bra. Bildmaterialet är fint, även om pappret inte gör dem riktig rättvisa tycker jag, men och andra sidan är det en härlig känsla i pappret (grovt och rustikt). Rent allmänt är boken fräsch med en genomtänkt design. Den har ganska många stora bilder utan att jag upplevde den som en bilderbok där texten får vara med på nåder.

Intressant nog är Örnsköldsvik nämnd flera gånger i boken?!

Vore kul att höra vad ni andra tycker. Boken återfinns här http://www.bokus.com/b/9789100115265.html

Inlägg i den här diskussionstråden: