Exotiska växter i Skandinavien

Vårbilder den 31 mars 2007 *PIC*

Mina väderkvarnspalmer (Trachycarpus fortunei och T. wagnerianus) har klarat sig bra. Bladen var insvepta i ett par veckor i februari även som det nog egentligen inte behövdes. Tyvärr var de oskyddade när det var som kallast i slutet av januari och det uppstod då små skador på en del blad. Annars har det största problemet varit alla stormarna.

Lyckligtvis blev inte skadorna så omfattande som jag hade befarat. Det här är ett av de värst skadade bladen. Det kommer inte vissna tillbaka.

Min Musa basjoo har redan börjat växa. Jag kommer dock inte ta bort skyddet förrän i slutet av April.

Min Magnolia grandiflora 'Edith Bogue' från Horto Green har klarat sin första vinter utan några köldskador. Däremot har många bladskaft knäckts av alla stormar i vintras. Magnolian står ganska utsatt och hade nog inte alls överlevt om jag inte hade förankrat den väl.

Knopparna ser oskadda ut och har redan börjat svälla.

Bladen på min korkek (Quercus suber) har börjat vissna tillbaka nu på vårkanten. Bladen på den här plantan har aldrig klarat en hel vinter. Det är dock ingen fara eftersom skotten är oskadda i övrigt.

Mina stenekar (Quercus ilex) har naturligtvis klarat sig bra. Endast skott som växte fram i slutet av sommaren har fått lite skador. Det här är min största planta.

Min Turners ek (Quercus x turneri) har förlorat de flesta av sina blad de senaste veckorna och de återstående bladen ser väldigt skadade ut. Det är inga köldskador utan resultatet av stormar och blåst.

Min lilla teplanta (Camellia sinensis var. sinensis) har klarat sig bra.

Mina portugisiska lagerhäggar (Prunus lusitanica) har klarat sig bra som vanligt. De får nästan aldrig några skador ens under kalla vintrar och som mest har de bara fått lite bladskador.

Min lilla Eucalyptus debeuzevillei hade inga problem den här vintern.

Avsaknaden av en riktig vinter och den ovanligt varma våren har gjort att växtligheten ligger flera veckor före schemat. Vitsippor och påskliljor blommar för fullt. Flera olika Magnolia-arter blommar redan eller är nära blomning.

I Lund har hästkastanjerna redan börjat redan börjat slå ut. Det är inte ovanligt att de kan börja slå ut redan i mitten av april under varma vårar men det här är verkligen extremt tidigt...

Inlägg i den här diskussionstråden: