Exotiska växter i Skandinavien

Ny på forumet

Hej alla exotodlare!
Roligt att se att det finns så många med samma intresse
som mig. Har sjalv hålligt på med exotväxter och kaktusar sedan tonåren. Flyttade tillbaka till Sverige 2006 efter att ha bott i USA i 26 år, därav 7 år
på Maui Hawaii. Ett paradis för exotodlare, oj vad fort saker växte. Planterade
man en kokosnöt i trädgården var den över 3 meter hög på 2 år. Jag bor på en skogsgård utanför Munka Ljungby (nära Ängelholm) och har redan en stor samling
exoter och bambu i både trädgården och i växthuset. Växthuset är på 18m2 och är redan överfullt, så jag håller på att bygga ett till på ca 60m2. På vintern
har jag de köld känsliga växterna i 2 rum innomhus under växtlampor. Mitt special intresse är Musa och Ensete som jag odlar från både frön och tissue
pluggar (laboratorie klonade småplantor) importerade från bland annat Holland
och England. Har också importerat ovanliga bananplantor ända från Thailand och USA. Har för närvarande ca 100 musa på drivning i växthuset därav ca 50 musa basjoo, 2 olika sikkimensis, ensete ventricosium och ensete v. maurelii.
Har också 30 olika Brugmansia (Änglatrumpet), Canna: Musafolia, Red Russian,
Stuttgart. Liberte m.fl. och circa 1500 småplantor med prydnasgräs av några olika sorter utomhus.
Min hobby håller nu på att utvecklas till en bisyssla så jag kommer att börja sälja en del av ovanstående växter. För närvarande har jag följande till salu:
Ensete ventricosium från 1,5 tll 2,5 m hoga, Ensete V. Maurelli i olika storlekar, Musa basjoo 110cm stam samt småplantor, Canna musafolia, Sticklingar av olika Änglatrumpeter, Stora Hostor några olika, Phoenix Canariensis 110cm höga börjar få stam, Prydnasgräs: Pampas småplantor + andra
sorter, Passiflora Edulis, Jättestor klotkaktus: Ferrocactus Horridus 50cm diam.70cm hög med kruka.
Beställer just nu plantor från Holland som bör vara här om ca 2 veckor:
Trachycarpus Fortunei i olika sorlekar, Sabal Minor, Sabal Texana (40-60cm)
Chamaerops Humiiis, Dicksonia Antartica 20-30, 30-40cm, Gunnera Mannicata,
Musa Basjoo, Musa Sikkimensis, Musella Lasiocarpa olika storlekar, Ensete V, Maurelli, Fikon Ficus Carica.
Har också tillgång till mindre plantor av Sabal Palmetto, Brahea Armata,
Butia Capitata, Trachycarpus Fortunei och Wagnerianus, Chamaerops Humilis
Cerifera,vulcano, Eucalupthus Gunni, Bougaianvilla, Quercus Suber m. flera
samt jag kommer också att ta hem olika sorters bambu lite senare, allt till vettiga priser. På de växter jag har hemma är det ingen moms då de är från min
"privata" samling.
Så.. om någon är intreserad av ovanstående eller ngt annat
hör av er till Anders: e-mail: bamboo-4u@hotmail.com så mailar jag mitt telefon
nummer, även om någon bara vill snacka exoter eller odlingstips mm får ni gärna ringa. Skulle också vara kul att träffa andra "exotodlare" vi kan slänga några burgare på grillen och byta erfarenheter och kanske växter.
Med vänliga hälsningar Anders R.

Inlägg i den här diskussionstråden: