Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Opuntia-ympning? *LINK*
Som svar till: Svar: Opuntia-ympning? ()

Hej Simon og alle andre interesserede,

Jeg dyrker de fleste arter Pediocacatus på EGEN rod i koldhus, men Sclerocactus bør podes/ympas på Opuntia eller Echinocereus triglochidiatus.

Både Pediocactus og Sclerocactus kræver dobbelt hvileperiode for at trives (= overleve). Dobbelthvileperiode betyder at de skal have det tørt to gang om året:

Første gang er fra sidst i oktober til først i marts, eventuelt indtil efter forårsjævndøgn, det kommer lidt an på hvor koldt foråret er.

Anden gang er ca. 6-8 uger i højsommeren, på det tidspunkt hvor det begynder at blive varmt om natten, det vil sige når nattemperaturen er over 17-18 grader. Når nattemperaturen er højere kan planterne ikke optage, vand da de natuligt begynder at gå i hvile.

For snart mange år siden afprøvede jeg flere Pediocactus på friland, men de døde alle sammen i isvinteren 1995-96. Nu dyrker jeg dem KUN i drivhuset og her har jeg ikke haft nogle dødsfald de sidste 10 år.

Echinocereus viridiflorus vil faktisk også gerne dyrkes som Pedio og Sclerocactus, altså med en hvileperiode midt på sommeren.

De eneste Echinocereus jeg har haft held med på friland er Echinocereus triglochidiatus var. mojavensis og Echinocereus triglochidiatus var. mojavensis forma inermis, og det er kun formerne fra Colorado som overlever i længere tid. Jeg har en enkelt Echinocereus triglochidiatus fra New Mexico som har stået ude i mere end 25 år, men i vinter har den taget skade og jeg ved ikke om den overlever.........!

I et beskyttet bed (= tag over hele bedet fra oktober til april), har enkelte Echinocereus coccineus overlevet i ca. 10-12 år men det er kun den ene som har blomstret. I Koldhuset blomstre så gamle Echinocereus så godt som hvert år og ofte med mange blomter på hver plante.

Den eneste Sclerocactus jeg har kunne dyrke på egen rod (i koldhus) er Sclerocactus parviflorus (to lokaliteter fra Colorado), de er nu 8-9 år gamle og den først har blomstret de sidste to år nu, de andre vil sikkert begynde at blomstre næste år?

Mange Echino-Pedio-Sclerocactus hilsener

Benny M. Jensen
Hjørring
Danmark

Inlägg i den här diskussionstråden: