Min Phyllostachys propinqua har blommat de senaste åren och ser nu alltmer risig ut. Ärligt talat har jag aldrig gillat plantan. Den har aldrig blivit särskilt stor eller vacker, utan istället har den bara varit duktig på att sprida sig. När den började blomma så såg jag istället fram emot att den skulle vissna och dö.
En bambublomning är dock alltid spännande eftersom jag är nyfiken på om det blir några frön. Den enda bambuart som hittills har producerat några frön för mig är Fargesia murielae för 30 år sedan. Ingen Phyllostachys-art har producerat några frön tidigare. Jag förmodar att de är mer eller mindre självsterila. Jag har letat efter frön i axen, men inte hittat några. Ändå har jag den senaste tiden noterat att det har börjat dyka upp små bambuskott på marken under den blommande plantan. Även om de liknar fröplantor så var ändå min första tanke var att de måste vara små rotskott, kanske för att jag ibland har kört över nya skott med gräsklipparen. Jag har hittat liknande skott under min Pseudosasa japonica, som ju aldrig har blommat.
När jag testade att gräva upp ett av skotten så verkade det ändå vara en separat planta som inte hängde ihop med några rhizomer. Kanske är inte Phyllostachys propinqua helt självsteril, eller så har den korsat sig med antingen Phyllostachys aureosulcata 'Spectabilis' eller Phyllostachys nigra 'Boryana' som också blommar samtidigt. De plantorna står ungefär 30 meter bort, men det borde nog inte vara omöjligt. Jag är ju inte speciellt intresserad av Phyllostachys propinqua, men jag skulle inte ha något emot fröplantor av Phyllostachys nigra 'Boryana'. Jag har faktiskt noterat ett liknande skott under resterna av min Phyllostachys nigra 'Boryana', men jag har inte undersökt om det är en fröplanta. Det är mycket möjligt att det är korsningar i vilket fall som helst.