Exotiska växter i Skandinavien

Vinterkyla 2025 *LINK*

Jag mätte upp −12,0 °C på en termometer och −11,4 °C på en annan under morgonen den 16:e februari i Ängelholm. Enligt SMHI:s prognos skulle det bli −10 °C och enligt DMI:s prognos bara −8 °C. Jag var dock beredd på att det nog kunde bli ett par grader kallare än i prognoserna, eftersom det har hänt förr under liknande förhållanden.

Temperaturen nådde ner till nivåer då bladskador kan börja uppträda på oskyddade palmer. Jag har skyddat bladen på mina mindre palmer, men min största palm, en Trachycarpus wagnerianus, liksom en T. 'Naintital' är oskyddade, bortsett från att jag har täckt marken under dem. Det är ännu lite tidigt att dra några slutsatser om eventuella bladskador och dessutom är bladen just nu täckta av snö. Jag kunde lyckligtvis inte se några nya bladskador på undersidorna av bladen. Eventuella frostsprickor brukar visa sig direkt, även om de kan vara svåra att upptäcka i början. Det var ändå relativt gynnsamma förhållanden eftersom de lägsta temperaturerna var ganska kortvariga på morgonen och senare kom solen fram och värmde upp igen, även om temperaturen aldrig steg över −4 °C under dagen. Dessutom var luften samtidigt torr, vilket brukar minska risken för bladskador.

Vintern 2024-2025 är inte över än, men ser ut att bli ganska mild. Länge såg det ut att gå direkt från höst till vår enligt SMHI:s definitioner. Nu tycks det ändå bli en kort meteorologisk vinter, men våren är nära, troligen redan på torsdag eller fredag då en längre period med milt väder ser ut att inledas. Jag är inte helt säker på SMHI:s definitioner, men det borde bli vinter överallt i Sverige. Enligt SMHI:s årstidskarta är det ännu inte bekräftad vinter idag (17:e februari), men jag tror inte att årstidskartan är korrekt. Vi har redan haft fem dygn i sträck med medeltemperatur under 0 °C, även om vi under tiden har passerat den 15:e februari, vilket är den första dagen som våren kan inträda. Vintern kan enligt definitionen aldrig bli kortare än fem dygn, såvida den inte uteblir helt, och det förutsätter att vintern börjar sent, nära den 15:e februari. Nu ser det ut som att de flesta platser i Skåne får en vinter på 8 eller 9 dygn, förutom Österlens kust, som troligen får en vinter på bara 6 dygn.

Inlägg i den här diskussionstråden: