Som vanligt skänker jag bort ekollon från min största stenek (Quercus ilex) även i år. Det här året lyckades jag väl med pollineringen och skörden blir god, alltför god. Jag ångrar faktiskt att jag pollinerade trädet i år, eftersom trädet nu ser ganska ansträngt ut med ett glest bladverk. Det är dels ett resultat av att vintern var tuffare än vanligt, vilket resulterade i bladskador varpå trädet fällde de skadade bladen i början av sommaren. Ovanpå det har årets blad drabbats av en svampsjukdom och trädet kommer säkert att fälla även de bladen nästa sommar. Det är mycket möjligt att jag har försvagat trädet genom att pollinera det. Det hade behövt spara sina krafter istället för att producera en massa ekollon. Det hade säkert blivit en del ekollon ändå, men inte fullt så mycket. Nästa år kommer jag inte att pollinera trädet för att ge det en chans att återhämta sig.
Det blir lite ekollon även på några andra stenekar.
Om ni är intresserade så skicka ett email till min emailadress som ni hittar längst ner på webbsidan.
På den här bilden syns det tydligt att det saknas många blad och de blad som är kvar ser skadade ut. Det är värst på solsidan av trädet, medan skuggsidan ser bättre ut.