Exotiska växter i Skandinavien

Kanske inte självsådd ändå...
Som svar till: Svar: Självsådd stenek ()

Jag har funderat en del över plantan. Det verkar lite för bra för att vara sant. Ekollonet tycks ha varit väl nedstoppat i jorden. Vilket djur skulle göra så? Jag vet förstås inte hur ekollon från vanliga ekar sprids. De är ju också ganska känsliga för kyla, även om de inte är fullt så känsliga som ekollon från stenek.

Jag börjar misstänka allt mer att det ändå är jag själv som har stoppat ner ekollonet där, även om jag inte minns det. För ett antal år sedan brukade jag stoppa ner ekollon från stenek lite här och var i trädgården för att se om de skulle gro. Det har jag slutat med eftersom jag vet att det fungerar. Nuförtiden sår jag ekollon på många platser där jag tror att det skulle kunna passa, men inte hemma i trädgården. Jag försöker så alla ekollon som jag har samlat tidigare och jag slänger inga ekollon. Det som möjligen kan ha hänt den här gången är att jag har trott att jag har sått alla ekollon som jag har haft kvar, men att jag sedan har hittat ytterligare ett ekollon som jag inte har sått. Istället för att bara slänga det har jag då stoppat ner det i marken på närmsta tillgängliga plats. I så fall har jag sått det i början av våren.

Oavsett hur det har gått till ska jag nog testa att så ekollon direkt på hösten för att se hur de klarar vinterkylan. Jag ska testa att så dem på olika djup och även testa att täcka dem med löv. Hos vilda ekar hamnar ekollonen ofta på markytan, troligen även om de har fått hjälp av djur. Om de har turen att täckas av löv eller gräs kan de kanske klara vintern utan att frysa sönder. Det borde fungera på liknande sätt även för stenekar. En viktig skillnad är dock att ekollonen mognar senare på stenekar och kan ibland sitta kvar på trädet under vintern. Sådana ekollon har inte en chans att gro i vårt klimat.

Inlägg i den här diskussionstråden: