Exotiska växter i Skandinavien

Blommande Quercus myrsinifolia *PIC*

Quercus myrsinifolia är en vacker städsegrön ek som har viss potential i Skandinavien, även om den inte kan konkurrera med stenek (Q. ilex) i härdighet. Jag har ett exemplar på friland sedan ett antal år tillbaka, minst 12 år, kanske 15–16 år, jag minns inte säkert. Den förde en väldigt tynande tillvaro de första åren och frös ner till marken varje vinter. Sedan kom ett antal milda vintrar i rad och den sköt i höjden. Även på senare år brukar den frysa tillbaka lite i skottspetsarna, men återväxten lyckligtvis starkare. Den är drygt 3 meter hög idag.

Trots att den senaste vintern var relativt kall så är vinterskadorna inte värre än tidigare vintrar. De nya bladen är rödaktiga i färgen.

Den stora överraskningen i år är att det sitter en hel del blommor på de nya skotten. Jag hade inte alls väntat mig den på ett så litet träd. Stenekar brukar dock också börja blomma redan i den storleken. Jag kan inte avgöra om den är han- eller honblommor eller båda delarna. Jag förväntar mig dock inga ekollon till hösten. Jag har aldrig sett några ekollon på någon Q. myrsinifolia i England. Möjligen är de bara självsterila, men troligen vill de ha varmare somrar för att producera ekollon. Jag har ingen annan Q. myrsinifolia att hämta pollen från, men jag har sparat hanblommor med pollen från stenek. Det är värt att testa, men jag räknar inte med att det kommer att fungera.

Inlägg i den här diskussionstråden: