Exotiska växter i Skandinavien

Botanisk Have i Köpenhamn, 25 maj 2024 *PIC*

Arbetena i Botanisk Have pågår fortfarande, och vissa delar är alltjämt avspärrade.

Områdena runt de största palmerna är fortfarande avspärrade, men planken som dolde palmerna är nu borttagna. Till vänster står de bägge äldsta palmerna, medan till höger växer det ena exemplaret av Trachycarpus 'Nainital' som flyttades i början av byggarbetena.

Palmerna har inte fått någon beskärning de senaste åren. Jag tycker att det ser lite farligt ut med en grävmaskin så nära den största palmen.

Det största exemplaret av Trachycarpus 'Nainital' har klarat flytten bra, men är övervuxen av en klängväxt.

Det mindre exemplaret av Trachycarpus 'Nainital' har fortfarande inte återhämtat sig från flytten. Det har uppenbarligen även försämrat vinterhärdigheten.

Vad ska hända med de konstgjorda kullarna? Ska det bli planteringar ovanpå?

Sköldpaddorna trivdes i solen.

Deras stenek (Quercus ilex) blommade för fullt och jag passade på att samla en del hanblommor för att pollinera mina egna stenekar.

Jag är inte säker på om det är en stenek eller flera exemplar med sammanväxta stammar. Om det är flera exemplar så måste de vara närbesläktade, eftersom bladen ser ungefär likadana ut.

Inlägg i den här diskussionstråden: