Exotiska växter i Skandinavien

Klimatet i torekov/hallands väderö

Hej! jag har läst runt på detta forumet under en längre tid och det finns mycket intressant att läsa och ta del av men nu är det dags att bidra med något själv. Jag har varit intresserad av att odla exoter sedan 2018 och började plantera en del växter här i sommarstugans trädgård i torekov. Min trädgård ligger bara 200 meter från stranden (havet) som sagt i torekov längst ut på bjärehalvön. Våren/sommaren 2018 planterade jag ut en liten trachycarpus fortunei samt 2 fikonträd. Fikonträden står 1 träd i öst läge mot en mur och 1 träd står i väst läge mot en husvägg. Båda har vuxit på sig rejält och förra året räknade jag till minst 50 fikon på den mot öst muren som får sol från morgon till c.a 14:30. Däremot fikonet som står planterat mot husväggen står till stor del i sten/grus samt under ett takutsprång så det blit rejält torrt vilket är bra för vinterhärdigheten (just det fikonet under taket har aldrig ens frusit i topparna) men det blir bara enstaka frukter eftersom det står så pass torrt under taket, får sol på eftermiddagen.

Och min Trachycarpus då, hur går det för den? Jo den står i sydvästläge i ett hörn mellan muren, och väggen på ett ouppvärmt garage men den har konkurrens i form av ett päronträd som växer brevid (konkurerar om näring o vatten) sen skuggar päronträdet lite samt ett mindre fikonträd bredvid, vilket kanske inte är helt gynnsamt om man vill ha så snabb tillväxt som möjligt på palmen, men det kan nog hjälpa marginellt mot den hårda vinden. Men palmen har iallafall vuxit på sig rejält sedan 2018 och börjar få en fin krona samt en rejält tjock stam. Bladen ser förvisso lite vindpinade ut eftersom trädgården ligger så nära kusten men den har kämpat sig igenom vintrarna samt dessa 5 år utan någon täckning alls, inte ens marktäckning mot tjäle då det är helt vanlig bar jord. Som sagt detta är en sommarstuga så jag har inte ens möjlighet till att vintertäcka.

Jag har även flera små självsådder av T.fortunei genom att jag kastade ut frön i trädgården för några år sedan som vuxit upp på friland och dessa har klarat sig och en del börjar få mer palmiga blad.

Jag har stött på flera imponerande exemplar av fikonträd här i Torekov, jag tänker speciellt på ett exemplar som täcker en hel stor mur både på bredden och höjden och denna busken är säkert 4x4 m (ögonmått) men jag har inte sett hela fikonbusken utan den är skyddad i en trädgård men man kan ana storleken samt höjden då många grenar sticker över muren en bra bit bort. Räknar man med hela byn så har jag väl upptäckt ett 10-15 tal fikonträd och de flesta är av en imponerande storlek. Palmer däremot och andra exoter verkar folk inte ha fått upp ögonen för riktigt, förutom en imponerande trädgård som har ett 20 tal stora palmer, de flesta Trachycarpusar som står mitt i en privat trädgård i ett öppet vindpinat läge. Jag har för mig att det var något projekt av ronnie nordin som hjälpte till att skapa en medelhavsträdgård (2019,2020?) minns ej men det står på facebook någonstans om man letar. Dessa palmer vet jag dock inte om de skyddas men de ser lite vindpinade ut samt har ganska små kronor. Tror det var spanska importer så det lär väl ta några år innan dessa etablerar sig och når sin fulla prakt, sen såg jag någon blå palm även i den trädgården, kan det ha varit någon brahea eller liknande? Har dålig koll på dessa sorter och somsagt vet ej om dessa vinterskyddas eller ej men imponerande ändå. I vintras var det några dygn med riktigt låga temperaturer runt mitten av december och det var nog det som gjorde att mina fikonträd hade dåligt med frukt iår, tappat sina kart. Men knopparna hade för i övrigt inte tagit någon skada och de växer på som vanligt. Hörde att många andra skånska fikons hade haft det tufft och frusit ner delvis eller tom helt.

Nu kommer jag till detta med Torekovs klimat. Rätta mig om jag har fel men jag tror definitivt att det är ett av de 5 bästa klimaten i sverige. 1 plats är ju hallands väderö som ligger precis utanför torekov tätt följt av skanör/falsterbo. Så vitt jag vet har inte torekov någon officiell väderstation som loggar tempen utan den närmsta ligger ute på hallands väderö vilket borde ha ett väldigt likt klimat samt längre in på bjärehalvön finns någon station. Det som får mig att tro att klimatet är så gynnsamt är att om det blåser från norr så måste luften passera över laholmsbukten vilket säkerligen har en värmande effekt, blåser det från väst så är det öppet vatten hela vägen, blåser det från syd så måste även luften passera skälderviken, däremot östvinden kan ställa till det men jag inbillar mig att hallandsåsen har en liten bromsande effekt och kan kanske hindra åtminstone en del kall luff från att blåsa rakt på. Sen ligger ju min trädgård endast 200 m från vattnet och centralt i byn med murar runtomkring så jag tror att jag har ett mycket bra mikroklimat förutom den stränga vinden som blåser rakt på. Är det någon annan från närheten som har något att komma med eller några synpunkter så skriv gärna.

Inlägg i den här diskussionstråden: