Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Exoter i norr update, Torneå zon 6

Det ska helt klart bli mer av exotiska försök. Snön isolerar bra det är klart och fungerar för lägre växter, även tajt klippta växter som är formade så att snön kan helt täcka dem kan vara nåt att använda. Finns exotiska perenner både härdiga och känsliga som jag lätt kan skydda med löv och isolerskivor upp till frostfri nivå, Begonia rex, Gunnera manicata, Tetrapanax, Musa, elefant öron etc. Sen har jag också planer på att testa vedartat som kan klippas ner för att komma igen varje år som Catalpa, Eucalyptus etc. .. Eucalyptus har utveclat en så kallad "lignotuber" för att klara av skogsbränder.

Av bambu blir det mer av dem härdigaste Fargesiorna, Sasa är klart en möjlighet det måste testas.

Ingen Yucca eller Opuntia än 😑 men det ska komma denna säsongen med glauca, filamentosa och dess hybrider iaf, nån av dem härdigaste opuntiorna men vill helst ha upprätta opuntior eller opuntior med stora ledstycken. Även kanske Escobaria.

Rhododendron finns i Torneå, finska sorter som går bra, blir någon till detta året. Finns också en del utländska som jag ska testa.
Har ett särskilt intresse för städsegröna/vintergröna lövväxter, sk. "BLE's" på engelska, dvs. broadleaf evergreens.
Kommande test blir bl.a. av Ilex hybrider som 'Blue Prince', härdigare murgröna, Pieris floribunda, Kalmia, härdiga lägerhägg sorter, kanske något semi-städsegrönt som berberis hybr., liguster, kanske finns mer som jag inte kommer på just nu.

Finns också exotiska barrträd.

Inlägg i den här diskussionstråden: