Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Palmerna vid Nørrebro
Som svar till: Palmerna vid Nørrebro *LINK* ()

Det var lustigt. Jag hade fått för mig att palmerna var borttagna. Anledningen var att jag hade letat efter dem på Google Maps, men inte hittat dem. Jag trodde då att palmerna inte längre fanns kvar. Jag inser nu att jag letade på fel plats.

Det är trevligt att palmerna ser ut att må bra. De ser bättre ut nu än när jag såg dem senast. De borde vara väl etablerade vid det här laget.

Att täcka marken runt palmerna under vintern är säkert en god idé. Det kan i varje fall knappast göra någon skada. Jag anser däremot att man bör vara försiktig med att använda fleecehuvor eller fleeceduk. De kan säkert ge ett visst skydd mot vinterkylan, men risken är att man orsakar mekaniska skador på bladen istället ifall fleecehuvorna tyngs ner av snö. Jag tror inte att det behövs några fleecehuvor en normal vinter på Nørrebro. Det är endast under ovanligt kalla vintrar som de eventuellt kan göra någon nytta. Här i Sverige kan fleecehuvor däremot göra nytta, men man måste då se till så att de inte kan tyngas ner av snö.

Inlägg i den här diskussionstråden: