Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ny håndbog om palmer

Hej Leif

Jeg har jo arbejdet med udfordringen siden barndommen i 70`erne, og som I jo nok ved har jeg spiret en palme i 1999 som i dag er 4 meter høj. Aldrig beskyttet. Jeg har dyrket og spiret over 1000 palmer på friland, alle kendte arter og hybrider, gennem 17 år i min lille forsøgsstation. Gennem alle årene har jeg oplevet, at folk gerne ville have min viden og erfaring. Jeg ved ikke alt, men er nok en af dem (i al beskedenhed) som har gjort mig flest erfaringer. Disse erfaringer har jeg gerne villet viderebringe i bogen. Jeg har over 800 personer som er tilmeldt mit nyhedsbrev. Bogen sælger godt, og bliver sendt både til Sverige og Norge også. Bogen har fået en lektørudtalelse, hvilket jeg er glad og stolt over. Det er de færreste bøger som opnår det for en fagspecifik bog i dag. Men lektørudtalelsen er et kvalitetsstempel, og en anbefaling af bogen fra uvildige fagpersoner. Bogen er købt hjem til de danske biblioteker, og er pt. udlånt samtlige steder.
Palmedyrkning i Danmark er efterhånden blevet ret stort med mange facebookgrupper og gerne 1000 eller flere i grupperne, og der kommer konstant oplysninger her og i blade og aviser om deres pasning. Nogle gange er disse oplysninger med klare fejl, og det har jeg også gerne villet bidrage til at rydde op i. Men også samtidigt samle folks erfaringer til en erfaringsbasseret - best practice.
Jeg kan jo kun anbefale man køber bogen og støtter projektet, og tilmelder sig nyhedsbrevet, for så vil man få indblik i hvorfor bogen er planlagt som en bogserie fremover del 2 del 3 osv. (bl.a. avlsarbejde, hybridisering mv).
Men også for at følge udviklingen hos de mange som har bidraget til bogen og til evt. nye som kommer til.
Mht. til pasning af palmer, er bogen fyldt op med alle mulige detaljer, som jeg og andre har erfaret os til som ikke fremgår på nettet. Det er altså i udstrakt grad ikke en wikipedia bog...
Jeg håber desuden, at bogen kan bidrage lidt til den grønne omstilling, fordi fremtidens planter i norden nødvendigvis må blive mere eksotiske i et varmere klima - smiley.

Mvh. Henrik

Inlägg i den här diskussionstråden: