Exotiska växter i Skandinavien

Botanisk Have i Köpenhamn, 4 juni 2022 *PIC*

Det har visserligen gått nästan tre veckor, men jag tyckte ändå att jag borde skriva lite om mitt senaste besök i Botanisk Have.

Det främsta syftet med mitt besök var att samla hanblommor med pollen från deras stenek (Quercus ilex). Den hade visserligen knappt börjat släppa pollen vid mitt besök, men jag samlade ändå på mig omogna hanblommor. Dagarna efter började hanblommorna släppa pollen och jag tror att jag har lyckats väl med att pollinera mina egna stenekar i år. Jag ser fram emot en god skörd i höst.


Byggarbetet av det naturhistoriska museet vid Botanisk Have fortsätter. Vad ska detta bli?

Deras ena Trachycarpus 'Nainital' (märkt Trachycarpus takil) som flyttades 2018 håller fortfarande på att återhämta sig. Trots att det har gått över fyra år sedan flytten ser den fortfarande plågad ut. Det kommer nog att ta ytterligare några år innan den blir helt återställd, om den någonsin blir det.

Deras andra Trachycarpus 'Nainital' flyttades senare och har återhämtat sig mycket bättre.

Deras äldsta T. fortunei ser bra ut, även om den är dold bakom plank. Den har stora blomställningar. Man kan även skymta bladspetsarna på den lägre palmen till höger.

Intill trappan upp mot palmhuset står en Musa basjoo som redan hade stora blad.

Deras Yucca (recurvifolia?) nedanför palmhuset ser imponerande ut.

Bakom står en Phormium tenax som hade blomställningar på gång.

I stenpartiet med kaktusar hade Opuntiorna många blomknoppar och nya skott.

Quercus phillyreoides hade ännu inte börjat skjuta nya skott eller blomma. Den är klart senare än Q. ilex.

Namnskylten är bara märkt Quercus. Det var jag själv som för flera år sedan satte dit klisterlappen med phillyreoides. Jag hade hoppats att de vid det här laget skulle ha bytt ut skylten mot en med det fulla artnamnet.

Bladen hos Quercus dentata är imponerande.

Inlägg i den här diskussionstråden: