Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Wollemia Nobilis *LINK* *PIC*
Som svar till: Svar: Wollemia Nobilis ()

Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om Wollemia. Den har ju ett väldigt speciellt utseende och växtsätt. Det som gör den mest intressant är dess historia och att det är den enda arten inom sitt släkte. De ska ju kunna bli upp till 40 meter höga men jag vet inte hur de ser ut när de blir fullvuxna. Jag har bara sett unga exemplar:

Annars föredrar jag arter från de andra släktena inom samma familj: Agathis och Araucaria. Tyvärr finns det bara en art som är någorlunda härdig i de mildare delarna av Skandinavien: Araucaria araucana. Den näst härdigaste arten är troligen den närbesläktade Araucaria angustifolia, som möjligen också skulle kunna klara sig i de allra mildaste delarna av Skandinavien. Personligen tycker jag att den är vackrare än A. araucana. Jag blev dock besviken på exemplaret i botaniska trädgården i Geneve, som uppenbarligen hade haft problem med vintrarna där. Det finns även korsningar mellan A. angustifolia och A. araucana som borde vara lite härdigare. Jag vet inte exakt hur de kommer att utvecklas när de blir större. Förmodligen är de lite variabla. Jag har själv bara sett ett ungt exemplar i Wisley Gardens:


Inlägg i den här diskussionstråden: