Exotiska växter i Skandinavien

Abetræ / Araucaria araucana: Modne frø i Danmark ?!

For et par år siden købte jeg et abetræ, hvor sælgeren påstod, at det stammede fra dansk frø - Hmm.. Det havde jeg aldrig hørt om. Kunne det passe ?

Abetræer er enten han- eller huntræer, selv om ca. 10 % i et eller flere år får en eller flere blomsterstande af modsat køn, som kan give selvbestøvning.
Blomsterne vindbestøves og træerne skal stå relativt tæt, for at det kan lykkes i større omfang. I Danmark er der normalt for langt mellem træerne.

Så kom jeg i tanke om, i disse dage hvor mit eget hun-abetræ kaster et utal af golde frø, at der i Sønderborg står et ældre hantræ og huntræ skråt overfor hinanden ved en af de større veje.
Da jeg alligevel var i byen stoppede jeg og kikkede efter. Og der på fortoven under det koglebærende huntræ lå de flotteste modne store frø og skinnede i solen. De blev samlet ind og sået. Ca. 50 stk i alt. Det bliver spændende at se, hvor mange der spirer.

Nb. Da jeg for to år siden købte 100 friske frø fra Argentina, spirede de 50 - Nok til en lille skov ! - De vokser dog langsomt og skal først plantes ud om et år eller to.