Exotiska växter i Skandinavien

Att pollinera stenekar *PIC*

Min största stenek är full av både han- och honblommor i år, även om blomningen är lite sen. Det skulle kunna bli massor av ekollon i år om jag lyckas pollinera den. Stenekar är inte helt självsterila men det blir inte så mycket ekollon om de bara pollinerar sig själva. Det krävs pollen från en annan stenek. Det är bara ett problem: Covid-19. Jag brukar åka över till Köpenhamn varje år vid den här tiden på året och samla hanblommor från steneken i Botanisk Have, som brukar producera stora mängder hanblommor. Vissa år har den hunnit blomma över, men då brukar jag istället åka till Vestre Kirkegård och samla hanblommor från steneken där. I år går det inte eftersom svenskar inte är välkomna just nu.

Det är inte total katastrof eftersom jag har flera andra blommande stenekar. Tyvärr blommar de inte alls lika mycket. Jag skulle allra helst vilja pollinera med pollen från min näst största stenek, eftersom den klarade vintrarna 2010 och 2011 utan större skador. Normalt sett brukar den dock blomma alltför sent för att kunna bidra med pollen, men i år tycks den blomma tidigare.

Denna stenek började blomma förra året. Det är en fröplanta från vad som var min favoritstenek och som också var min första stenek som började blomma. Tyvärr klarade moderplantan inte vintrarna 2010 och 2011. Denna planta är mycket lik moderplantan. Sannolik fader är steneken i Botanisk Have.

Jag har ytterligare en mindre stenek som har blommat i ett par år.

Annars finns alltid steneken i Lunds Botaniska trädgård. Den brukar blomma ganska flitigt varje år. Även om den växer bra och har ett attraktivt bladverk är jag lite tveksam till använda pollen från den. Anledningen är att den under flera kalla vintrar har fått stamskador. Jag vet inte om den har sämre gener med avseende på härdighet, eller om det är en epigenetisk effekt av att den troligen växte i ett varmt drivhus de första åren.



Inlägg i den här diskussionstråden: