Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Udfordringer med køb/hjemtagning af frø og planter fra lande udenfor EU

Det är vettigt att förbjuda invasiva arter, men det bör göras på nationell nivå, inte EU-nivå. Sedan är det inte fel om det samordnas på EU-nivå. Det borde kunna räcka att ha arter som gudaträd (Ailanthus altissima) på en bevakningslista i Sverige, men de skulle kunna förbjudas ifall de börjar bli problematiska på riktigt.

När det gäller införsel av växter så var det betydligt mer restriktivt innan Sverige gick med i EU. Efter EU-inträdet blev det betydligt enklare att föra in växter från andra EU-länder, kanske lite för enkelt i vissa fall, med tanke på växtsjukdomar. Som jag har förstått det, så kommer det även fortsättningsvis vara enkelt att föra in växter från andra EU-länder. Däremot blir det svårare att föra in växter och frö från länder utanför EU. Det som bekymrar mig är just att det kommer att bli svårare att föra in frö. Det är ändå ganska stor skillnad mellan att föra in växter och frö. Växter kan definitivt bära på sjukdomar, inte bara på plantan, utan även i jorden. Frön bär däremot sällan på sjukdomar och jag har svårt att se att det behövs några regelförändringar, åtminstone inte för prydnadsväxter på hobbynivå.

Inlägg i den här diskussionstråden: