Exotiska växter i Skandinavien

Bambus

Jeg var på besøg i min tidligere have, for at se hvordan de forskellige bambusarter og sorter havde udviklet sig, 10 år siden de blev plantet som små.
Det var ret spændende:

- Sasa palmata har passeret 3 meter i højden og Sasa kurilensis 2 m. De har bredt sig meget og fylder nu henholdsvis 15 m2 og 10 m2
- Pseudosasa japonica er over 5 meter høj
- Chimonobambusa tumidissinoda med de sjove fortykkede nodier har nået 3 meter i højden og dækker 6 m2 med masser af tynde stængler
- Phyllostachysarterne er klart nok i særklasse. De er vokset vældigt i højden, tykkelsen og udbredelsen. Ph. bissetii har bredt sig helt vildt og dækker nu 25 m2 skarpt forfulgt af Ph. vivax Huangwenzhu inversa med 20 m2. Højdemæssigt stikker Ph. vivax McClure op over de andre arter med 7½ meter kun overgået af af den dobbelte rekordholder Ph. vivax Huangwenzhu inversa, der tårner sig op med over 9 meter i højden og tilmed langt de tykkeste stængler på over 5 cm i diameter 1,3 meter over jorden.

Ovennævnte arter og sorter vokser under forskellige vind- og fugtighedsforhold i haven og er blevet stammet op og reduceret mere eller mindre i udbredelse, da jeg flyttede, så ovenstående data kan kun bruges som et fingerpeg.