Exotiska växter i Skandinavien

Botanisk Have i Köpenhamn 6 juni 2019 *PIC*

Jag passade på att fira den svenska nationaldagen i Köpenhamn. I Botanisk Have är det ganska stökigt på grund av byggarbetena runt det nya Naturhistoriska Museet.

Jag blev förvånad när jag såg att även området mellan det Naturhistoriska Museet och det Geologiska Museet var avspärrat med ett högt plank. Det är ju där de stora palmerna växer. Jag visste visserligen att det kommer att bli en ny ingång i närheten av palmerna men annars trodde jag inte att det området skulle beröras av byggarbetena.

Lyckligtvis ser det ut som att palmerna kommer att skonas. De kommer rentav att få ett eget plank som skydd.

En av palmerna märkt Trachycarpus takil som växte bakom några av drivhusen flyttades redan förra året. Den är i stort sett död. Det är fortfarande lite grönt kvar i vissa blad men jag såg ingen ny tillväxt. Jag vet inte varför det inte fungerade att flytta den. Kanske var det kylan i mars förra året som knäckte den.

Den andra palmen märkt Trachycarpus takil står fortfarande kvar på sin gamla plats. Jag är rädd för att den är dömd att dö, såvida den inte också flyttas. Det kan vara värt risken, även om det inte gick så bra för den andra palmen.


Inlägg i den här diskussionstråden: