Exotiska växter i Skandinavien

Tunt jordlager

Har äntligen blivit med trädgård, och planerar nu att försöka med en del exoter på friland, som jag i flera år haft i krukor på balkongen. Trädgården är i Göteborg, zon 2 antar jag. Ganska högt belägen och bergigt, men i sydsluttning och ganska skyddat.

Nu till problemet - det är mer bergigt än jag förväntat mig, känner jag när jag grävt runt lite i trädgården. På skyddade platser i trädgården där jag planerat att sätta t ex fikon, stenek eller rent av en trachycarpus, är jorddjupet inte mer än 30-40 cm. Bygger jag på kanske jag kan få 50 cm som bäst men så mycket högre vill jag nog inte bygga en odlingsbädd, eftersom platsen redan ligger högt och det kommer se märkligt ut då.

Räcker detta för plantering av nyss nämnda, eller andra känsliga, småträd och buskar? Att det riskerar att bli torrt oroar jag mig inte så mycket för, inte heller att det inte skulle finnas jord nog att växa i (de kan breda ut sig åt sidan). Det som oroar mig är om jorden blir genomfrusen betydligt lättare och de får svårt att skicka ner rötterna tillräckligt djupt för att undvika tjäle. Den skyddade platsen ligger intill ett uterum som magasinerar en del värme och jorden har hållit sig rätt frostfri under de kallare nätterna den senaste månaden, men jag är ändå orolig för att jorddjupet är alldeles för grunt.

Så mina frågor är alltså:
Är det lönt att ändå plantera t ex fikon, stenek eller väderkvarnspalm där, trots jorddjupet? Eller ska jag satsa på andra, mindre skyddade, men ev djupare platser i trädgården?

Har ni tips på exotiska växter som inte behöver särskilt djup jord, och kanske t o m trivs bättre på tunt jordtäcke på berghäll? Jag har inget emot perenner, men vill gärna ha lite småträd/buskar också...

Hur skulle ni gjort? Har nån här erfarenheter av zonknäckeri i bergig trädgård?

Tacksam för tips!

Inlägg i den här diskussionstråden: