Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Eukalyptus.
Som svar till: Svar: Eukalyptus. ()

Jag är fortfarande inte säker på när man ska ta sticklingar. Jag tror att den bästa tiden nog är under högsommaren när årets skott har hunnit mogna. Alltför nya skott fungerar inte. Det är lättare att rota sticklingar från unga plantor. Om man ska ta sticklingar från äldre träd så ska man leta efter skott med ungdomsblad, ifall arten har skilda ungdoms- och vuxenformer av bladen.

I vissa fall kan det ta lång tid. Jag lyckades rota en stickling av Lithocarpus henryi. Först bildades en massa kallus på skottet. Massor av kallus, men inga rötter. Skottet sköt till och med nya blad, men inga rötter syntes till, bara ännu mer kallus. Till slut, efter 8 månader, kom det äntligen riktiga rötter.

I de flesta fall har jag misslyckats och skotten har dött. Vissa skott drabbas av röta. Vissa ser lovande ut och det börjar bildas lite kallus, men senare dör skottet ändå. Jag har haft ihjäl ett flertal skott genom att ha alltför kraftig belysning, så att skotten börjar torka ut. Just skott från ekar tycks vara känsliga för det. Skott från vissa andra släkten tycks istället uppskatta belysning.

Inlägg i den här diskussionstråden: