Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Ny lista, vintergröna ekar
Som svar till: Ny lista, vintergröna ekar ()

Jag planterade ut en liten Quercus myrsinifolia 2011. Den frös tillbaka de första vintrarna, men de senaste åren har den klarat sig utan skador. Den är fortfarande inte mer än 1 meter hög. Q. myrsinifolia är helt städsegrön, precis som alla andra arter inom undersläktet Cyclobalanopsis. Det brukar påstås att det är en av de härdigaste städseröna ekarterna, men det förutsätter nog varma somrar. Mitt intryck så här långt är att den inte kan konkurrera med Q. ilex när det gäller härdighet. Det är naturligtvis möjligt att härdigheten tilltar med tiden. Q. myrsinifolia växer bra i England, men jag har aldrig sett några ekollon på den eller någon annan art inom undersläktet Cyclobalanopsis, vilket jag tolkar som att de kräver varmare somrar för att det ska utvecklas ekollon. Jag har dock sett ekollon på Q. acuta i Tyskland och Nederländerna, men somrarna är nog lite varmare där.

Q. nigra är inte städsegrön. Det är möjligt att den behåller bladen länge, men troligen inte tillräckligt länge för att kunna räknas som städsegrön. Den är nog ganska härdig, om somrarna är varma, men jag vet inte om det räcker hos oss.

Inlägg i den här diskussionstråden: