Exotiska växter i Skandinavien

Klimatet på Kullahalvön/Höganäs

Hej!

Det var några år sedan jag senast skrev här men nu har jag äntligen anledning till! Sedan sist har det blivit sommarställe i centrala Höganäs, som gissningsvis har ett ganska milt klimat. Här finns både 3-meter höga brödgranar och flertalet stora fikonträd. Förra året planterade jag en liten T.fortunei (stam om 30 cm) på framsidan av huset i vad som verkar vara gammal sandstrand (huset ligger 300 m från Öresund) och till min stora förvåning klarade den årets vinter utan knappt några skador alls - helt utan skydd. Efter kung bores intåg i marsmånad hade helt räknat ut den Därtill bör noteras att fikonträden inte fått några som helst skador, medan en av brödgranarna fått några mindre bruna partier mot väster.

För dem som har vägarna förbi Arild växer det sedan några år en mycket fin T.Fortunei som just nu står i full blom.

Jag återkommer med bilder vid tillfälle.

@Leif - du som är från trakten, hur mycket skulle du säga att Kullehalvön skiljer sig från Ängelholmstrakten? Jag intalar mig själv att i varje fall Arild och Mölle borde ha ett lite extra milt klimat - något som jag tycker mig fått bekräftat ett par gånger nu.

/Andreas

Inlägg i den här diskussionstråden: