Exotiska växter i Skandinavien

Botanisk Have den 26:e maj 2018 *PIC*

Jag besökte Botanisk Have i Köpenhamn i lördags. Som vanligt kontrollerade jag hur frilandspalmerna hade det.

Det två största palmerna stod fortfarande kvar på sin vanliga plats. Det verkade som om marken framför palmerna hade grävts upp och sedan återfyllts.

Den ena av palmerna (märkt Trachycarpus takil) bakom växthusen var försvunnen. På dess plats fanns en grop, vilket antyder att palmen har grävts upp och flyttats. Jag letade efter palmen i andra delar av Botanisk Have, men jag såg inte till den. En stor gren på Albizian intill var avsågad.

Den andra palmen bakom växthusen stod fortfarande kvar.

Delar av byggnaden bakom palmhuset hade rivts. Växterna som hade stått intill huset var försvunna.

Bananplantan intill trappan upp till palmhuset hade överlevt, trots att den var oskyddad när jag såg den i vintras. Det är möjligt att den får en del värme från byggnaden.

Mitt ärende i Botanisk Have var egentligen att samla hanblommor/pollen från deras stenek (Quercus ilex), men den hade i stort sett blommat över. Lyckligtvis kunde jag samla hanblommor från steneken på Vestre Kirkegård istället.

Inlägg i den här diskussionstråden: