Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Städsegröna magnolior *PIC*

Det finns två huvudformer av Magnolia virginiana: en nordlig busklik och mer eller mindre lövfällande form och en sydlig trädlik och mer eller mindre städsegrön form. Såvitt jag vet finns det dock inte någon skarp gräns mellan formerna, vare sig när det gäller utseende eller utbredningsområde.

I Botanisk Have i Köpenhamn växer en M. virginiana som sannolikt tillhör den sydliga formen av arten. När jag tog bilden nedan i februari så var den fortfarande i stort sett helt grön. Jag förmodar att den nog tappade de flesta bladen efter att kylan slog till i mars. Det finns också en busklik lövfällande form av M. virginiana på en annan plats i Botanisk Have.

Jag tog några bilder av den städsegröna varianten 'Henry Hicks' i National Arboretum i Washington DC i 2007. Blommorna doftar citron, precis som hos M. grandiflora.


Jag såg faktiskt några buskar av den nordliga formen av M. virginiana i offentliga planteringar i centrala Washington. Det är ju en ganska oansenlig art, men jag förmodar att de kanske är stolta över den, eftersom den ju är inhemsk i trakten. Det finns annars gott om M. grandiflora runt offentliga byggnader i centrala Washington.

Inlägg i den här diskussionstråden: