Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Frystorkade exoter
Som svar till: Frystorkade exoter ()

Jag känner till att apelsinodlare i Florida ibland använder en liknande metod, men då handlade det nog mest att hålla temperaturen uppe vid tillfällig nattfrost, inte som avdunstningsskydd. Där smälter nog isen bort redan nästa dag. Här i Sverige får man räkna med att isen kan sitta kvar i veckor eller kanske någon månad. Så här sent på säsongen handlar det nog inte om mer än några dagar. Själv skulle jag vara lite orolig för att isen på bladen kan stimulera isbildning inne i bladen. Jag vet inte om det är en verklig risk, eller om det bara är något som jag oroar mig för. Det är naturligtvis inte värre än vad ett underkylt regn kan ställa till med. Det är bara att testa. Rapportera hur det går. Skulle det visa sig fungera bra så är säkert fler intresserade av att testa. Jag skulle kunna tänka mig att testa det på enstaka grenar eller enstaka bambustrån till att börja med.

Själv har jag sprejat avdunstningsskydd på utvalda växter som jag är särskilt rädd om. Det bildar en genomskinlig hinna på bladen när det torkat och som skyddar mot avdunstning. Det är lättast att spreja på mindre växter och är inte praktiskt användbart på stora bambuplantor eller träd. Att spruta vatten borde fungera även på större växter, så långt vattentrycket räcker.

Inlägg i den här diskussionstråden: