Exotiska växter i Skandinavien

Vinterskydd i Botanisk Have *PIC*

Jag besökte Botanisk Have i Köpenhamn i lördags (17 feb). Jag var främst ute efter att se hur de eventuellt skyddar växterna under vintern. Eftersom det väntas mer vinterkyla är det däremot för tidigt att dra några slutsatser om hur växterna har klarat vintern.

Jag har sedan tidigare noterat att det växer en liten Dicksonia antarctica på friland. Förra sommaren såg jag att den hade fått sällskap av ytterligare ett exemplar. Jag blev nyfiken på hur de skyddades under vintrarna. De är uppenbarligen inpackade med löv i burar av hönsnät.

Till min stora förvåning hade de inte skyddat sin Musa basjoo. Vad som var ännu mer förvånande var att den inte hade frusit ner helt. Den står dock väldigt skyddat och det har förmodligen inte varit så kallt ännu. Den lär dock frysa ner helt under de kommande veckorna, såvida den inte får mer skydd.

De stora palmerna står kvar fortfarande, men jag vet inte hur deras framtid ser ut. Jag hoppas att de kan grävas upp och flyttas innan museibygget påbörjas.

Palmerna har fått en lätt marktäckning av löv som vinterskydd.

Även palmerna bakom drivhusen (Trachycarpus 'Nainital') står kvar, men även de är hotade.

Jag var förvånad över hur grön deras Magnolia virginiana fortfarande var. Den lär dock tappa en hel del löv innan sommaren.

Inlägg i den här diskussionstråden: