Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Jonas!  *LINK*
Som svar till: Svar: Jonas! ()

Jo det går bra :D Har en del citronträd kvar som ger bra skörd, lime, satsuma och clementin som funkar bra. Men de börjar bli stora och jobbiga att flytta runt nu, eller om de e jag som börjar bli gammal och slapp kanske!? Har en del palmer kvar som jag frösådde 2010-2011 men de har jag i kruka som också åker in och ut. Bambu går bättre. Har ett 15-tal Phyllostachys som växer olika bra. Mest spännande är kanske min Edulis "Bokrijk" som trots snart 2 vintrar ser oförskämt fin ut :O Det är rotskott taget från en Ph. Edulis från Belgien som överlevde en kall vinter där runt 2010. Han som har Kimmei.com berättade att de flesta bambu hade fryst sönder men att denna klarat sig. Han hade lyckats få några rotskott och jag fick köpa en. Den Ph. som växt sig störst här på kortast tid är Iridescens. Sen har jag en del andra olika sorters bambu också.

Annars är det fågelhobbyn som tagit över här. Växterna klarar ju sig rätt bra själva =) Jag har blivit som du var med exotiska växter fast med exotiska fåglar haha Oj vad mycket pengar man kan lägga på sån hobby! Känns som bilhobbyn var billig jämfört.

I övrigt växer en del andra "exotiska" växter rätt bra i trädgården. Har en del mammutträd som jag planterat som frö och det högsta är nu ca 2,5m högt efter 6-7 år :O Min ena Jeffry-tall börjar bli riktigt fin även om den bara är lite högre än en meter än så länge. Jag har 2 men en av mina kaniner gnagde sönder den rätt hårt men den lever än. Lyckades få en Kanadensare att ta med sig Coulter-tall-frön för några årsedan. Jag plantera ut 8st men alla frös ihjäl. Har 2 i kruka nu. Sen är det en massa annat som växer här, både växter och min mage men jag har ju passerat 40 nu det är väl som det ska!

Försökte bifoga bilder från Facebook men det gick inte :(

Inlägg i den här diskussionstråden: