Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Iskyla
Som svar till: Iskyla ()

Ja, nu ser det ut som om vintern även kommer hit till Skåne. Enligt SMHI:s definition är det fortfarande höst här, men det var troligen den sista höstdagen idag. Däremot kommer nog inte vintern vara så länge och från och med 15:e februari kan det bli vår, enligt SMHI:s definition. Även förra året kom vintern inte förrän i februari, men sedan blev det milt igen och våren började direkt den 15:e februari. Det blev bara åtta dygn med vinter förra året. Vintern kan för övrigt inte vara kortare än fem dygn, enligt SMHI:s definition, eftersom det krävs fem dygn med medeltemperatur under 0°C i följd för att det ska bli vinter. Vintern kan naturligtvis utebli helt också.

Jag hade gärna sluppit vintern helt, men så länge det inte blir alltför kallt, är det ingen fara för mina växter. Prognosen ser inte alltför allvarlig ut än så länge. Egentligen skulle jag inte ha något emot lite strängare kyla, eftersom det skulle rensa ut mindre härdiga växter bland mina experiment. Det låter kanske hårt, men jag vill veta vilka växter som verkligen är härdiga.

Inlägg i den här diskussionstråden: