Exotiska växter i Skandinavien

Nya exotiska växter i Lunds botaniska trädgård *PIC*

Jag tog en sväng in igenom Botaniska trädgården i Lund i morse på väg till jobbet. Det brukar ofta finnas några sommarplanteringar på friland med exotiska växter som sedan grävs upp och tas in igen till hösten. Efter den senaste sommaren har ett par växter blivit kvar för att övervintra på friland.

En Camellia japonica har blivit kvar på friland. Jag tittade inte så noga, men jag kunde inte se något som liknade blomknoppar. Det är möjligt att de sväller upp först senare, men jag hade nog väntat mig att se eventuella blomknoppar redan nu. C. japonica är vårblommande och blommar typiskt i maj. Blomknopparna är känsligare än plantan i övrigt och riskerar att frysa bort under kalla vintrar. Av den anledningen kan höstblommande arter möjligen vara mer intressanta på friland i Skandinavien.

Även en Phormium tenax (nyzeeländskt lin) har blivit kvar på friland. Jag hade tidigare själv en liten P. tenax som klarade sig några år på friland. Den fick tyvärr röta och dog till slut. Det här exemplaret är betydligt större och det sitter även kvar en vissen blomställning.

Jag vågar inte svära på om det verkligen är första vintern på friland för de här plantorna, men jag har inte lagt märke till dem tidigare. Om inte vintern blir alltför sträng så kommer de säkert klara sig bra. Under kalla vintrar lever de dock farligt.

Inlägg i den här diskussionstråden: