Exotiska växter i Skandinavien

Växter i Japan *LINK* *PIC*

Hej, och tack för ett bra forum. Jag läser ofta med stort intresse vad ni har att skriva och inte minst alla bilder av exotiska växter i när och fjärran. Själv är jag nyligen hemkommen från en tvåveckors resa till Japan där jag fick tillfälle att fotografera en liten del av den mycket rika odlade och vilda floran. Eftersom några av dessa växter även odlas av medlemmar på detta forum så tänkte jag att det kunde vara kul att visa något av vad jag såg. Om ni är intresserade så laddar jag gärna upp fler bilder framöver. Ha det bra.

Photobucket

Aspidistra sp. och Ophiopogon jaburan under Ilex rotunda etc.

Photobucket

Cinnamomum camphora, Prunus x yedoensis och Chaenomeles (speciosa?). Vackra färger i Koishikawa Botanical Garden i Tokyo, den bästa trädgård jag sett.

Photobucket

Stor Cycas revoluta i Kyoto.

Photobucket

Edgeworthia chrysantha, sjukt snygg live, tyvärr ingen bra bild. Har någon odlat den? Jag hade mycket gärna fått tag i plantor/frön.

Photobucket

Fatsia japonica, växer överallt.

Photobucket

Phyllostachys aurea med det mycket vanliga ”ogräset” Aucuba japonica i bakgrunden. Jag kan uppskatta Aucuba i denna grönbladiga form som väl tyvärr är ganska ovanlig i den svenska handeln?

Photobucket

Lagerstroemia indica. Har någon försökt sig på att odla Lagerstroemia på friland? Är det ens lönt att försöka? Jag är inte speciellt förtjust i blomningen, men barken är ju extremt vacker… Jag såg betydligt större exemplar än detta.

Inlägg i den här diskussionstråden: