Exotiska växter i Skandinavien

Sticklingar av ekar *PIC*

Det brukar anses vara i stort sett omöjligt att föröka ekar med sticklingar. Det stämmer dock inte helt och hållet. Exempelvis producerar Quercus virginiana rotskott, som man kan dela av till nya plantor. Vissa arter kan provoceras att producera sticklingar som rotar sig genom att man sågar av stammen och begraver stubben i jord. Den kommer då att producera nya skott från basen som rotar sig på vägen upp genom jorden. De kan sedan lätt avlägsnas från stubben och växa vidare med sina egna rötter. Att klippa av ett skott och därefter få det att rota sig är däremot mycket svårt och lyckas sällan. Det finns dock rapporter om att folk har lyckats med vissa arter, men det är svårt att upprepa och garantera. Det påstås vara enklare att få städsegröna arter att rota sig än lövfällande.

För två månader sedan skaffade jag mig en utrustning för aeroponisk odling. Det är en variant av hydroponisk odling där skotten är fastklämda och och växer helt i luften medan ett sprinklersystem sprayar den nedre delen av skotten med vatten hela tiden. Det har rapporterats vara en effektiv metod att få sticklingar att rota sig. Metoden tycks vara särskilt populär bland Cannabisodlare som ett sätt att föröka plantorna. I mitt fall handlar det om att försöka få sticklingar av svårrotade arter, som t.ex. ekar, att rota sig.

Jag har testat att ta sticklingar av t.ex. Q. ilex, Q. × turneri och Q. rysophylla. I de flesta fall har skotten vissnat eller börjat mögla efter ett tag. Ett par skott av en Q. rysophylla-hybrid har dock överlevt och efterhand bildat små knölar på den nedre delen av skotten. När jag tittade efter för några dagar sedan hade ett av skotten bildat två små rötter. Det är mycket möjligt att det bara fungerar med vissa ekarter, men det är åtminstone intressant att det fungerade just med en hybrid av Q. rysophylla. Jag skulle väldigt gärna vilja kunna ta sticklingar av Q. rysophylla 'Maya', som ju egentligen också är en hybrid. I övrigt skulle jag gärna vilja kunna ta sticklingar av "Asiens gyllene ekar" och då i synnerhet Q. semecarpifolia. Det finns uppgifter om att sticklingar av Q. semecarpifolia har rotat sig, men då användes troligen någon annan metod.


Inlägg i den här diskussionstråden: