Exotiska växter i Skandinavien

Tillväxt hos stenekar i år *PIC*

Det har varit en relativ sval och regnig sommar i år, vilket har missgynnat många värmeälskande växter. Stenekar (Quercus ilex) brukar lyckligtvis inte kräva några varma somrar och gynnas av mycket nederbörd. Tillväxten hos mina stenekar har varit bättre än på flera år. Det har kommit flera omgångar med nya skott och det skulle inte förvåna mig om det kommer ytterligare nya skott. Risken är naturligtvis att sena skott inte hinner avmogna ordentligt inför vintern, men oftast brukar det gå bra.

Det ser ut att bli fler ekollon än någonsin på min största stenek, vilket naturligtvis inte har något att göra med hur sommaren har varit. I varje fall var det fler honblommor än tidigare i början av sommaren. Tidigare år har trädet bara blommat på vissa grenar, men i år var det över hela trädet. Risken är dock att många av dem inte har blivit pollinerade och kommer att falla av. Jag tror ändå att skörden av ekollon kommer att bli god i år.

Även min lilla Q. pseudosemecarpifolia (syn Q. rehderiana) har producerat ett nytt skott nyligen.


Inlägg i den här diskussionstråden: