Exotiska växter i Skandinavien

Svar: vårbilder - fikonlägen
Som svar till: Svar: vårbilder ()

Så skönt att det inte bara är jag som planterar fikon lite överallt... :)

Har du märkt någon skillnad på hur de växer på de olika lägena?
Jag har ett fikon som står i princip i ständig skugga, och det växer som bara tusan under sommaren. Däremot räknar jag inte med att få frukt på det, och skulle det komma några förskrämda småfikon så lär de inte hinna mogna på den platsen. Men intressant är det.

Jag hittade mitt Desert King hos någon plantbutik i Lindesberg (Örebro-trakten). Hade lite tur med frakten (min kontakts föräldrar skulle ner till Skåne och tog fikonet med sig :)). Lät det stå i kruka över vintern, men planterade det som sagt igår.
Det står i ett söderläge, dock inte precis intill en vägg utan lite mer fritt.
Tyvärr kommer det inte att få etablera sig där särskilt länge eftersom vi ska göra om hela ytan nästa sommar. Nu är det så rörigt där, så det behöver få lite struktur. Men det ska hinnas med också... Det betyder att jag nästa år måste gräva upp fyra fikon (Anika, sticklingsplanta från Bornholm, Smyrna och Samoa), ett olivträd, två C Humilis, en Laurus nobilis, ett litet pinjeträd samt en T Fortunei (25 cm stam). Musa Basjoo får däremot vara kvar. Den hamnar lite längre ner i jorden, men det tror jag inte är till någon nackdel i det här fallet.
Det är bara att hoppas att de uppgrävda återhämtar sig när jag planterar dem igen sen.

En plantbutik här i närheten annonserar att de säljer "Bornholmsk Smyrna" i år.
Kan vara avkommor från det där trädet i Gudhjem som planterades på 1800-talet. Jag beställde två småplantor direkt från "plantagen" förra året. De växer fint i sina krukor.

Inlägg i den här diskussionstråden: