Exotiska växter i Skandinavien

Eucalyptus. Kommer ha många arter och plantor till salu snart. *PIC*

Hej alla!

Mina Eucalyptusplantor växer rejält. Har planterat flera hundra stycken och många väntar på att planteras.
Jag lägger ut en riktig lista här snart så fort de är färdiga. Våren var lite för kall så de växte lite långsammt i början. Men nu sätter de fart!

Men kan ge er lite smakprov:

E neglecta, E parvula, E niphophila, E lacrimans, E nitens, E aggregata, E debeuzelillei, E archeri, E divaricaata, E perreniana, E mitchelliana, E kybeanesis, E subcrenulata, E glaucescens, E stellulata, E camphora, E crenulata, E gregsoniana, etc
Flera av dessa är insamlade från olika provenienser. Bra kalla, utsatta köldhål som tex Charlotte Pass, Mount Buffalo, Mt Buller, Mt Hotham, Dargo Plains, Cabramurra, Mt Selwyn, Mt Ginini, Mt Wellington osv... Perfekt för oss i Norden.

Mer info kommer med komplett info. Skriv här vad ni skulle vara intresserade av eller maila mig!

Flera av mina plantor klarade vintern i Arkösund på friland trots att de planterades ut sent i Augusti, bla E parvula, E aggregata, E perreniana, E neglecta, E debeuzevillei, E gunnii...

pontus.aratoun@gmail.com

/Pontus

Inlägg i den här diskussionstråden: