Exotiska växter i Skandinavien

Härdiga Eucalyptusarter sådda.

Jag har sått många Eucalyptusarter i år. Dels äldre frön som jag samlat in själv i Australien när jag jobbade som frösamlare där, men har även sått fräschare frön som är insamlade av min gamla chef i Australien. En specialinsamling som jag beställde av honom för att få tag i de bästa provenianserna! Det är flera varianter av E pauciflora, E debeuzevillei, E niphophila, E perreniana men även E archeri, E divaricata, E negelcta, E dalrympleana, E urnigera, E aggregata, E camphora, E crenulata, E subcrenulata, E kybeanensis, E parvula, E coccifera, mitchelliana, E nitens, E glaucescens, E gregsoniana....

E niphophila frön från bla några vindpinade exemplar på 2150 meter Mount Kosciuszko och från frostfickor runt Charlotte Pass. E debeuzevillei från Mount Ginini, Mount Selwyn (sydsluttning). E perreniana från flera utsatta frostfickor bla runt Guthega och Dargo. E pauciflora från de mest utsatta träden på Mt Hotham, Mt Buffalo etc.... Intressant är också E urnigera från utsatta träd på max höjd på Mt Wellington (Tas).

Redan har 9 arter grott och mer arter är på G. Flera är i kylen och ska ut om en eller två veckor. Kommer sälja endel plantor senare i vår och är ni intresserade är det bara att hör av er.

Även sått en Callistemon art som är insamlad i USA där moderplantorna utstått -15° - -20°C. Även Euc praecox och E rodwayi från samma område som Callistemon arten.

Inlägg i den här diskussionstråden: