Exotiska växter i Skandinavien

Hur länge stenekar behåller sina blad *PIC*

När jag besökte Wisley Gardens, Hillier Gardens och Kew Gardens i Oktober så tittade jag särskilt efter städsegröna ekar. Ofta känner jag till arterna tidigare, men inte alltid. Varje gång jag råkar på en ny art, som jag inte känner till, så studerar jag bladen närmare för att bedöma om det är en städsegrön art. Det hade naturligtvis varit mycket enklare att bedöma ifall jag hade besökt trädgårdarna under vintern eller tidigt på våren.

För att ett lövträd ska vara städsegrönt så krävs att bladen sitter kvar i över ett år, så att nya blad hinner växa ut innan de gamla bladen vissnar och fälls. Ofta sitter bladen kvar i flera år. Städsegröna arter har som regel tjockare och mer läderartade blad. Det finns dock arter, som inte är helt städsegröna men som ändå har tjocka blad. Ofta, men inte alltid, är bladen även ludna på undersidan. Det finns dock lövfällande arter, vars blad också är ludna på undersidorna. Ett säkrare sätt att bedöma om en art är städsegrön är att se om det sitter kvar blad på fjorårsskotten. Sitter det kvar gröna blad från förra året, så är trädet garanterat åtminstone delvis städsegrönt. Ibland kan dock träd producera flera omgångar med nya skott under samma år, så det kan vara svårt att avgöra vilka skott som verkligen är från förra året. Oftast är det ändå en ganska tillförlitlig metod att bedöma om en art är städsegrön.

När jag var i Kew Gardens nyligen så tittade jag även närmare på bladen hos stenekar (Quercus ilex). Till min stora förvåning satt det inte kvar några fjorårsblad på en enda vuxen stenek. Endast på ett yngre exemplar av Q. rotundifolia, som ju är nära släkt med Q. ilex, hittade jag blad från förra året. Jag noterade att bladen på många stenekar hade fläckar efter angrepp från skadedjur eller möjligen svampar. Jag trodde att de möjligen var mer benägna att fälla bladen av den anledningen, men även stenekar vars blad var oskadda saknade fjorårsblad. Flera andra städsegröna ekarter hade däremot kvar blad från förra året.

Jag har ingen anledning att betvivla att stenekarna i Kew Gardens är städsegröna. Bladverket såg inte glest ut, trots att alla bladen var från det här året. Troligen fäller de fjorårsbladen under sommaren, efter att de nya bladen har vuxit ut. Jag vet inte om stenekar i London är mer benägna att fälla bladen än på andra håll, eller om alla fullvuxna stenekar överallt i världen beter sig likadant.

Bladverk hos olika stenekar i Kew Gardens:


Mina egna stenekar i Ängelholm har däremot kvar en del blad från förra året, men troligen inte från förrfjor. Min största stenek har visserligen ännu inte utvecklat vuxenformen av bladen, men även min näst största stenek har kvar fjorårsblad, trots att den redan har utvecklat vuxenformen av bladen. Även steneken i Lunds botaniska trädgård har kvar blad från i fjor, trots att den också har utvecklat vuxenformen av bladen.

Bladverk hos steneken i Lunds botaniska trädgård:

Kanske är det mer kopplat till åldern på träden. De flesta stora stenekar i Kew Gardens är planterade redan under den viktorianska tiden i mitten av artonhundratalet. Alternativt beror det kanske på luftföroreningarna i London. Träden såg dock ganska friska ut i övrigt.

Inlägg i den här diskussionstråden: