Exotiska växter i Skandinavien

Quercus rysophylla i Kew Gardens *PIC*

En av de vackraste städsegröna ekarter som finns är kanske den mexikanska arten Quercus rysophylla. Jag har tidigare sett arten i Dallas och flera exemplar i Hillier Gardens. Förra året hittade jag ett stort exemplar intill Rhododendrondalen i Kew Gardens, men jag missade det kanske finaste exemplaret. Vid mitt senaste besök i Oktober hittade jag dock även detta. Jag förmodar att det nog är samma exemplar som Tobias såg förra året. Det växer i närheten av ett av träden som är märkt Q. semecarpifolia. Jag har för mig att jag faktiskt såg en Q. rysophylla vid mitt besök i Kew Gardens 1997 och jag skulle gissa att det är samma exemplar, även om trädet jag såg då var långt mycket mindre. Det tyder på att det är en mycket snabbväxande art.

Det satt faktiskt en del ekollon på trädet, även om de var ganska små. Eftersom Q. rysophylla tillhör rödekarna, är dock risken stor att ekollonen är resultat av korsningar med andra arter bland rödekarna. Nu är ju Q. rysophylla inte härdig på friland hos oss, så eventuella korsningar kan faktiskt vara mer intressanta än den rena arten. Helst skulle jag vilja hitta en korsning i klass med Q. rysophylla 'Maya', som ju är ganska snarlik den rena arten men betydligt härdigare.